Sinds 2010 is in Duitsland iedere automobilist wettelijk verplicht, om onder winterse weersomstandigheden met winterbanden te rijden. Die wet is ook op automobilisten van toepassing uit landen die zo’n wettelijke verplichting niet kennen. Je kunt dus als Nederlandse automobilist, die als gevolg van een slip door gladheid in de Beierse Alpen schade veroorzaakt, niet met de smoes komen dat je van deze winterbandenplicht geen weet had. Wie in de winterperiode met zomerbanden Duitsland in rijdt is dan ook verplicht vooraf naar het Duitse weerbericht te luisteren en, indien nodig, winterbanden te monteren.
De verplichting geldt voor auto’s en vrachtwagens onder winterse omstandigheden, dus bij gladheid op de wegen als gevolg van ijzel, sneeuw of sneeuwblubber. De wet bepaalt geen nauwkeurig tijdstip waarop automobilisten hun banden dienen te wisselen. Er is slechts sprake van “winterse weersomstandigheden”. In Duitsland bevelen garagehouders over het algemeen de periode van eind oktober tot Pasen aan.
Als winterbanden gelden M + S banden (modder en sneeuw) of zogenaamde 4 seizoenen banden met een minimum profiel van 1,6 mm, aanbevolen wordt een profiel van 4 mm. Bussen en vrachtwagens van bepaalde categorieën moeten winterbanden op de wielen aan de aandrijfas hebben.
Onze STRICK-tip van deze maand luidt dan ook: Neem het zekere voor het onzekere, voorkom liever ook mogelijke heibel met uw verzekeraar (die in geval van schuld bij een ongeval met zomerbanden in de sneeuw wel eens op zijn achterpoten zou kunnen gaan staan), en zorg voor een rit naar Duitsland voor winterbanden op uw voertuig
Bron: Strick.de